یک متخصص غدد اولین مرور بالینی جامع را در زمینه ی داروهای دیابت منتشر کرد

7آوریل 2021- به نظر می رسد داروهای جدیدی برای افراد مبتلا به دیابت، دائماً ارائه می شوند و فهرست گزینه های دارویی برای درمان دیابت طولانی تر و طولانی تر می شود: داروهایی که به بدن کمک می کنند تا کربوهیدرات ها را تجزیه کنند، داروهایی که باعث افزایش دفع گلوکز از طریق ادرار می شوند، داروهایی که به عضلات کمک می کنند تا به انسولین پاسخ دهند و داروهای تحریک کننده لوزالمعده برای تولید انسولین.

نکته ی منفی در مورد گزینه های درمانی جدید این است که بروز ماندن و دسترسی به آخرین تحقیقات و استانداردهای مراقبتی ممکن است برای همه ی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مشکل باشد. این که کدام دارو برای کدام بیمار بهتر است؟ و بهترین داروهایی که می توانند قند خون را کاهش دهند و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند، کدامند؟

دکتر Rita Rastogi Kalyani، متخصص غدد درون ریز و دانشیار دانشکده ی پزشکی جانز هاپکینز، نویسنده ی مقاله ای است که در اول آوریل در مجله پزشکی نیوانگلند(NEJM) منتشر شد. او با بازبینی جدیدترین نتایج آزمایشگاهی و دستورالعمل ها و توصیه های بالینی موجود، یک رویکرد سیستماتیک را برای درمان بیماران مبتلا به دیابت و در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی در این مقاله ی جامع ارائه نموده است. مقاله ی دکتر كالیانی که بمنظور بهینه سازی مراقبت از بیماران ارائه شده است، اولین مرور عملی بالینی است كه این مجله در مورد مدیریت دیابت در طول حدود یك دهه منتشر كرده است.

افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند بیش از دو برابر افراد غیر دیابتی، به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک و نارسایی قلبی مبتلا می شوند. مقالهNEJM ، به روزترین روش را به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای انتخاب روش های درمانی کاهنده ی قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت، به ویژه برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ارائه می دهد.

دکتر كالیانی گفت: ما در چند سال گذشته شاهد تغییر اساسی در مراقبت از دیابت بوده ایم، ما اکنون ابزارهایی برای درک بهتر چگونگی کاهش عوارض میکرووسکولار و ماکروواسکولار در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، در اختیار داریم.

این مقاله مزایای قلبی عروقی و خطرات متداول ترین داروهای دیابت را که در حال حاضر در بازار ایالات متحده در دسترس هستند، بررسی می کند.دکتر کالیانی عوامل مشخصی را در دو کلاس دارویی جدید برای بیماران دیابتی که قبلاً علائم بیماری قلبی یا رگهای خونی را نشان داده اند، مفید ذکر کرده است:

·        آگونیست های گیرنده ی پپتید 1شبه گلوکاگون (GLP-1)، مانند لیراگلوتید، سماگلوتید تزریقی و دولاگلوتید، که تولید انسولین را در بدن به ویژه بعد از غذا افزایش می دهند.

·        مهار کننده های کوترانسپورتر سدیم گلوکز(SGLT2 inhibitors) مانند امپاگلیفلوزین و کاناگلیفلوزین، که میزان گلوکزی که در بدن از طریق ادرار مجددا جذب می شود را کاهش می دهند.

همه ی این داروها در کمک به بیماران برای کاهش احتمال وقوع یک رویداد مهم قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی موثر هستند. داپاگلیفلوزین از مهار کننده های  SGLT2، در کمک به کاهش احتمال بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی موثر است.

بعد از متفورمین ، که به عنوان خط اول درمان دارویی برای دیابت نوع 2 در نظر گرفته می شود، داروهای خاص در کلاس آگونیست های گیرنده یGLP-1 و مهار کننده هایSGLT2 ، با نشان دادن مزایای قلبی عروقی باید به عنوان داروهای اضافی برای بیمارانی که هم اکنون به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند، در نظر گرفته شوند. دکتر كالیانی با اشاره به آزمایش هموگلوبینA1C ، كه میانگین قندخون بیمار را طی دو تا سه ماه گذشته نشان می دهد، گفت: این داروها باید بدون توجه به اینکه آیا سطحA1C  این بیماران در محدوده ی هدف است، بمنظور کاهش خطر وقایع قلبی عروقی در آینده، تجویز گردند.

قند به پروتئینی در گلبولهای قرمز خون متصل می شود که اکسیژن را به اندام ها و بافت می رساند و دی اکسید کربن را به ریه ها منتقل می کند. آزمایشA1C ، متوسط ​​درصد گلوکز در هموگلوبین فرد را در طول چند ماه اندازه گیری می کند. سطحA1C سالم بر اساس دستورالعملهای بالینی، زیر 5.7٪ است. به طور کلی، سطحA1C بالاتر از6.5 درصد،نشان دهنده دیابت است.

دکتر کالیانی خاطرنشان کرد که داروهای جدید گران ترند و اثرات طولانی مدت آن هنوز ناشناخته است. قبل از سال 2008 ، اداره غذا و داروی ایالات متحده(آژانس نظارتی بر صنعت داروسازی) پس از معرفی داروهای دیابت به بازار، سازندگان دارو را ملزم به ارائه ی نتایج آزمایشات بزرگ و متعدد برای اثرات قلبی عروقی داروها نمی نمود. در نتیجه، اثرات قلبی عروقی داروهای قدیمی هنوز بطور قطعی مشخص نشده است.

در مقاله یNEJM ، جزئیات داروهای خاصی که دارای مزایای اضافی برای بیماران دیابتی دارای عوامل خطر بیماری قلبی عروقی متعدد، مبتلا به نارسایی قلبی و بیماری مزمن کلیوی هستند، ارائه شده است.

دکتر كالیانی گفت: برخی از عوامل دارویی مانند دولاگلوتید و داپاگلیفلوزین همچنین مزایای قلبی عروقی را در بیماران دارای عوامل خطرزای قلبی عروقی متعدد، نشان داده اند.علاوه بر این، مهار کننده های خاصSGLT2 ، می توانند برای بیمارانی که دچار نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی هستند - وضعیتی که در آن عضله قلب، خون را به طور موثر پمپ نمی کند - و همچنین برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، مفید باشند.

این مقاله شامل جداول جامع دارویی است که شامل عواملی است که در هنگام انتخاب داروی کاهنده گلوکز برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، باید در نظر گرفته شود، از جمله: اثر دارو در کاهش A1C، مسیر و دفعات تجویز، هزینه ، اثرات بر وزن، خطر افت قند خون، عوارض جانبی و مزایای بالینی.

دکتر کالیانی گفت: ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در بخش مراقبت های اولیه، متخصصان غدد درون ریز، متخصصان قلب و عروق و متخصصان مغز و اعصاب اکنون این داروهای جدیدتر کاهنده قند خون را برای بیماران خود تجویز می کنند. مراقبت از دیابت در آینده، به طور فزاینده ای به این همکاریها نیاز دارد که هسته اصلی آن، همچنان یک رویکرد "بیمارمحور" باقی می ماند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-expert-comprehensive-diabetes-drugs.html